Blogs fra Farmbrellas fællesskab

Dansk landbrug som det mest bæredygtige i hele verdenen

Udklip fra Tom Axelgaards Farmtalk

“Hvis vi kan stå sammen om at komme ud over vores egen kreds og komme ud i samfundet, så kunne vi løfte dansk landbrug op på dét niveau som det fortjener.”

Sådan udtalte Tom Axelgaard sig under det allerførste møde i FarmVision, hvor han satte fokus på vigtigheden af at få formidlet fakta ud til forbrugeren, så de kan vælge de rigtige produkter.

Vi skal udover vores egne kredse
Danmark er i dag blandt verdenslederne i produktion af avlsdyr, dyrevelfærdsnormer, sporbarhed, fødevaresikkerhed og kvalitet. Det er på tide, at træde samlet ind i klimadebatten for at kunne sætte en dagsorden, der er med til at håndtere den fulde produktionskæde fra jord til bord klimavenligt.

Svineproduktion har i mere end 100 år spillet en afgørende rolle i dansk økonomi og omdømme, hvorfor det også er vigtigt at stå sammen for at forme fremtiden for agrosektoren. Det kan ifølge Tom Axelgaard ikke nytte noget at tage imod en masse direktiver. Vi skal kunne sige fra overfor direktiver, der ikke giver mening. Hertil bruger Tom ekstensivt landbrug som eksempel på et direktiv, der ikke er en løsning på klimaudfordringen.(se tidligere indlæg ang. ekstensivt landbrug) Vi har i mange år været god til at brande dansk landbrug internt som den mest bæredygtige fødevareproducent i verden. Tom mener, at vi i agrosektoren bør komme bredere ud med budskabet end i vores egen sektor. “Vi skal udenfor de fastlåste positioner vi har i dansk landbrug.”

Danske landmænd gennemgik en meget lang og vanskelig udvikling frem mod at gøre intensivt landbrug bæredygtigt, hvorfor det også bør være dem der sætter dagsordenen for, hvordan vi behandler klimaudfordringen.

Tom fremviste følgende figur for at illustrere, hvor de vigtigste elementer i bæredygtighed overlapper samt hvor agrosektoren skal lægge dets fokus.

Fremtiden består af klimamærker
Forbrugerne er forvirret over, hvordan de kan hjælpe med at tackle klimaudfordringen. For at hjælpe forbrugeren med at vælge de rigtige produkter, forslår Tom, at produkterne får klimamærker, så de afspeljer deres klimavenlighed. På den måde kan forbrugeren træffe et valg, der reflekterer vedkommendes vilje til at hjælpe klimaet. Denne faktabaserede måde at håndtere produkter på skal vise forbruget og påvirkningen udledt per produceret enhed. Agrosektoren skal derved formidle fakta til forbrugeren, der hjælper dem med at træffe et informeret valg.

Det er den stigende bevidsthed vedrørende klimaudfordringen, der skal være løftestangen til at forme en fremtid for dansk landbrug. Vi skal være effektive – ikke mere populisme fremfor fakta. 

Alle med interesse for udviklingen af dansk landbrug kan blive en del af FarmVision. Gå ikke glip af næste møde, hvor debatten om klimaudfordringen fortsætter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *