Nyt netværk for fremtidens nøglepersoner i landbrugssektoren

Farmbrella Netværk & Kompetencers nye tiltag ’Leaders Of Tomorrow’ klæder unge mennesker i landbrugserhvervet på til fremtiden i erhvervet.

– Jeg synes, det er et rigtig godt koncept. Det giver mig et netværk tidligt i min karriere, og jeg får samtidigt nogle kompetencer, som jeg kan bruge i mit arbejde

Sådan siger Morten Stokholm, teamleder hos Torup Bakkegård & Orelund. Han er en af deltagerne i ’Leaders of Tomorrow’ (LOT)-netværket, som Farmbrella Netværk og Kompetencer har startet op.

LOT er et konferencedrevet netværk, hvor deltagerne mødes fra gang til gang. Og ambitionen er at skabe et helt nyt og stort karrierenetværk for det unge segment i landbrugssektoren – unge under 40 år.

Deltagerne er alle tilknyttet erhvervet på den ene eller anden måde. Det er ledere, rådgivere, sælgere og folk fra den finansielle del af landbruget. Ens for dem alle er, at de er unge under 40 år og gerne vil skabe et netværk i branchen.

– Det er vigtigt for unge mennesker at skabe sig et netværk i denne branche. Jeg håber, at Leaders Of Tomorrow kan give deltagerne et større netværk til deres fremtidige arbejdsliv. Og så kan det forhåbentlig også gøre det, at deltagerne mødes og netværker udenfor messer, konferencer og lignende, når de allerede kender hinanden, siger Frederik Petersen, der er udviklingschef i Farmbrella og facilitator for netværket.

Besøg hos aktører i branchen og inspiration udefra

I denne uge har netværket forbi SPF Danmark, hvor de blandt andet hørte et oplæg fra firmaets administrerende direktør, Jens Kongensholm. Derudover var Birgitte Pedersen fra FutureComm og Jacob Høgild fra Human Engage forbi for at holde workshop for deltagerne. Under titlen ’Hvordan finder vi vej til forbrugerens tallerken’ var LOT-deltagerne igennem nogle øvelser for at blive klogere på, hvordan de kan få forbrugerne til at vælge danske fødevarer på deres fremtidige middagstallerkner. 

– Deltagerne på workshoppen fik et indblik i, hvordan de kan bruge indsigter og samarbejder til at styrke deres virksomhed og branchen. På workshoppen satte vi producenten/landmanden i centrum for samarbejder – men indsigter om forbrugerne sætter retningen om, hvad der skal arbejdes med. Grupperne var samlet på tværs af fagligheder og virksomheder fra forskellige dele af kæden fra jord-til-bord, siger Birgitte Pedersen fra FutureComm.

– Jeg synes, det har været en super god workshop og et godt tiltag. Det giver mig et netværk på tværs af værdikæden. Jeg får samtidigt nogle kompetencer, som jeg kan bruge i mit arbejde.

Jeg tror på, at hvis vi samler hele værdikæden, kan vi gøre nytte af hinandens kompetencer og skabe et stærkt fællesskab, siger Peder Ryltoft, Produktkonsulent hos Hornsyld Købmandsgaard.

Netop indlæg og inspiration udefra er vigtige dele af netværket. Udover at deltagerne kommer ud og møder aktører i branchen, kan udefrakommende inspiration flytte deres blik på egen arbejdsplads og fremtidens landbrugssektor.

Besøget hos SPF Danmark var andet event for netværket. Første gang var det NDI Group i Brørup, der slog dørene op. Og næste event er allerede i gang med at blive arrangeret. Er du interesseret i at høre mere eller ansøge om at blive en del af Leaders Of Tomorrow, kan du kontakte Frederik Petersen fra Farmbrella

Scroll to Top